Een interimmer is iemand die tijdelijk wordt ingehuurd omdat zijn of haar deskundigheid nodig is bij een bedrijf of organisatie. Naast die deskundigheid heeft een goede interim werker een aantal basiskwaliteiten. Interimmers hebben naast specifiek gevraagde kennis en ervaring de volgende algemene eigenschappen:
De interimmer wordt populairderDe interimmer krijgt steeds meer voet aan de grond in het scala van arbeid. Naast vaste banen, flexwerk, thuiswerken en freelance werk is interim werk ook een begrip aan het worden. Dat er steeds meer interim opdrachten op de arbeidsmarkt verschijnen, is opvallend. Het lijkt wel of organisaties sneller dan ooit vast lijken te lopen waarna interimmers ze weer uit het dal mogen trekken. Interimwerk is dan ook vaak uitdagend want er is vaak een probleem mee verbonden dat opgelost moet. Er wordt vaak goed betaald voor dit type werk. Zo loopt het gemiddelde jaarsalaris van een interim werker snel op tot meer dan 40.000 euro. En als het werk op academisch of hbo-niveau is, kan het eindbedrag zomaar oplopen tot meer dan 60.000 euro op jaarbasis. Jezelf sterk presenteren als interimmerWil je als interimmer aan de slag? Dan doe je wat elke onderneming doet: toegevoegde waarde adverteren. Om snel en succesvol aan de slag te kunnen, ga je je positioneren. Ofwel je sterke punten naar voren brengen. Degene die de interim opdracht verstrekt, moet meteen vinden dat jij onderscheidend genoeg bent voor de job. Maak voor een kennismakingsgesprek een sterke elevator pitch. En oefen die vooraf zodat je in een minuut duidelijk kunt maken waarom juist jij die interim taak adequaat kunt uitoefenen. Met andere woorden: stel niet je eigen kwaliteiten centraal, maar de oplossing die jij ziet voor het problematische interim werk waar de opdrachtgever mee zit. Voor je uitgenodigd gaat worden, moeten mogelijke opdrachtgevers je natuurlijk wel kunnen vinden. Zorg dat je accounts hebt bij verschillende online pools: marktplaatsen waar aanbod van interim werk is verzameld. Kleding en online informatie op orde voor de interimmerKleed je voor een kennismakingsgesprek naar de branche toe. Een garagebedrijf kijkt meer casual naar kleding, een verzekeringsinstelling ziet liever een formeel geklede kandidaat binnenkomen. Kom ook goed voorbereid voor de dag. De opdrachtgever heeft voor het gespreksmoment vast en zeker online op je gezocht. Je website en je sociale kanalen moeten er dus perfect uitzien. CV en vooral portfolio aanwezigBesteed ook wat aandacht aan je curriculum vitae. Je CV dient overzichtelijk te zijn en niet uit te lopen in een grote brei van alle opdrachten waar je ooit bij betrokken was. Detailleer niet te veel in je curriculum. Wil je echt dingen uitleggen, doe dat dan in een portfolio. Wist je dat opdrachtgevers wel een CV nalopen maar veel vaker beslissen op het porfolio dat ze inzien? Je portfolio moet er dan ook geraffineerd uitzien. Met waar mogelijk grafieken, beeldmateriaal en puntsgewijze opsommingen. Natuurlijk moet het geheel netjes zijn opgemaakt om als interimmer professioneel over te kunnen komen.
|