Clarapelsadvies
Image default
Bedrijven

Cursussen en evenementen streamen

steeds meer consumenten en bedrijven mogelijk om klanten en medewerkers via livestreams van informatie te voorzien. Om content met enige kans op succes live te streamen moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan, want anders is de aandacht van de kijkers snel verdwenen. Ten eerste mogen er geen technische issues zijn. De beeldkwaliteit moet goed zijn, evenals de belichting. Ook is het essentieel dat iedereen goed verstaanbaar is. Bij voorkeur worden er meerdere camera’s gebruikt.

Voorbereidingen voor een livestream

In zekere zin is een livestream te vergelijken met een ouderwetse live televisie-uitzending. Besef, dat alles wat er tijdens de livestream gebeurt, voor iedereen zichtbaar is. Als een presentator in de war raakt en het verhaal niet goed kan vertellen komt dat erg knullig over. Daarom moet je voor een livestream organiseren voldoende voorbereidingen treffen. Het is verstandig om daarbij de hulp in te roepen van een professioneel bedrijf. De voorbereidingen voor een livestream kunnen als een stappenplan worden doorlopen. Als dat professioneel wordt begeleid is de kans op succes veel groter.

Een live-presentatie werkt anders dan een livestream

Vaak wordt gedacht dat een presentator met een boeiend verhaal, die live zijn publiek uitstekend bij de les kan houden, dat ook in een livestream voor elkaar weet te krijgen. Dat is een denkfout. Als je een event livestreamen wilt, bijvoorbeeld een congres met diverse sprekers, is één van de eerste dingen waaraan moet worden gedacht is afwisseling in het beeld. Zorg ervoor, dat de beelden van een Powerpoint presentatie in een livestream afgewisseld worden met die van de spreker. Breng de spreker ook close-up in beeld is. Dat zijn simpele trucs waardoor de kijker zijn aandacht bij het verhaal houdt.