Omgaan met een burn-out

      Reacties uitgeschakeld voor Omgaan met een burn-out

Richt je tot andere mensen

Als je een burn-out hebt, lijken de problemen onoverkomelijk, ziet alles er somber uit en is het moeilijk om de energie op te brengen om je zorgen te maken, laat staan actie te ondernemen om jezelf te helpen. Maar je hebt veel meer controle over stress dan je misschien denkt. Er zijn positieve stappen die je kunt nemen om met overweldigende stress om te gaan en je leven weer in balans te krijgen. Een van de meest effectieve is om anderen de hand te reiken.

Versterk je sociale contacten

Sociaal contact is het natuurlijke tegengif tegen stress en een gesprek met een goede luisteraar is een van de snelste manieren om je zenuwstelsel te kalmeren en stress te verlichten. De persoon met wie je praat hoeft niet in staat te zijn om je stressoren te “verhelpen”; hij of zij hoeft alleen maar een goede luisteraar te zijn, iemand die aandachtig luistert zonder afgeleid te worden of een oordeel te vellen.

Zoek contact met mensen die dicht bij je staan

Zoek contact met de mensen die het dichtst bij je staan, zoals je partner, familie en vrienden. Als je je openstelt, maakt dat je niet tot last voor anderen. In feite zullen de meeste vrienden en geliefden gevleid zijn dat je hen genoeg vertrouwt om hen in vertrouwen te nemen, en het zal jullie vriendschap alleen maar versterken. Probeer niet te denken aan wat je opbrandt en maak de tijd die je met je dierbaren doorbrengt positief en plezierig.

Wees gezellig met uw collega’s. 

Het ontwikkelen van vriendschappen met mensen met wie je werkt kan je helpen een burn-out te voorkomen. Wanneer u bijvoorbeeld een pauze neemt, kunt u in plaats van uw aandacht op uw smartphone te richten, proberen contact te maken met uw collega’s. Of plan samen sociale evenementen na het werk.

Beperk je contact met negatieve mensen. 

Omgaan met negatief gestemde mensen die niets anders doen dan klagen zal je humeur en vooruitzichten alleen maar naar beneden halen. Als u moet samenwerken met een negatief iemand, probeer dan de tijd die u samen doorbrengt te beperken.

Maatschappelijke groepering

Sluit u aan bij een een maatschappelijke groepering die voor u persoonlijk van betekenis is. Lid worden van een religieuze, sociale of steungroep kan u een plaats geven om met gelijkgestemden te praten over hoe om te gaan met dagelijkse stress – en om nieuwe vrienden te maken. Als uw werk een beroepsvereniging heeft, kunt u bijeenkomsten bijwonen en in contact komen met anderen die met dezelfde eisen op het werk te maken hebben.

Zoek nieuwe vrienden. 

Als u het gevoel hebt dat u niemand hebt bij wie u terecht kunt, is het nooit te laat om nieuwe vriendschappen te sluiten en uw sociale netwerk uit te breiden.

https://ruudmeulenberg.nl